Een dag in het leven van een Internal Sales bij GPC.

Dries, Internal Sales bij GPC, licht toe:

"Als Internal Sales moet je een beetje van alle markten thuis zijn! Om een goede relatie met je klanten te onderhouden, moet je zowel administratief als commercieel uit de voeten kunnen. Klanten zijn veeleisend en ik doe er alles aan om hen tevreden te houden!"

Hoe lang werk je al voor GPC?
Ik ben in juni 2017 bij GPC begonnen.

Om hoe laat begin je ’s morgens?
Meestal begin ik rond 07:45. Als de telefoontjes vanaf 08:00 beginnen binnen te komen, ben ik dus al helemaal geïnstalleerd!

Wat zijn de vaste taken waarmee je begint? Is er een bepaalde routine in je job?
Ik begin elke dag met het overlopen van de mails die de avond ervoor nog zijn binnengekomen. Het grootste deel van ons cliënteel zijn zelfstandigen die overdag ook op het dak staan en enkel ’s avonds hun mails opmaken. Deze mails bevatten dan meestal een bestelling, een offerteaanvraag of een technische vraag.

Zijn er projecten waaraan je regelmatig werkt?
Het kan wel zijn dat we eens iets langer dan normaal werken aan een bepaald project, maar dit gebeurt maar zelden.

Andere taken?
Naast het opmaken van de offertes en de bestellingen, is er ook nog een commercieel luik. Daar ligt de grootste uitdaging!
We behandelen de binnenkomende gesprekken op een vlotte manier en helpen de klant zo goed mogelijk verder. We streven ernaar om een zo goed mogelijke relatie met onze klanten op te bouwen.
Daarnaast houden we ons ook bezig met telefonische prospectie. We bereiden het gesprek goed voor en kijken samen met de potentiële klant waar de mogelijkheden liggen.
Vergaderingen die je bijwoont?
We overleggen dagelijks met de zaakvoerder om te kijken of er speciale zaken moeten worden aangekaart. We zitten niet zo vaak met het hele team samen omdat we geen voorstanders zijn van vele en zinloze vergaderingen. Klanten komen ook geregeld langs in onze showroom om samen te zitten. Wij voorzien hen dan van de gewenste info.

Heb je het gevoel dat je werk ‘af’ is als je naar huis gaat?
Ik probeer er altijd zoveel mogelijk voor te zorgen dat mijn werk af is voor ik naar huis ga.

Rustig om te werken? Of eerder dynamisch, veel activiteit, telefoons,…
Dit kan enorm variëren. Er zijn drukke periodes waarbij het belangrijk is om schematisch en zorgvuldig werk te combineren met een strak werktempo. Er zijn ook iets minder drukke periodes, maar deze zijn schaars!

Wat moet je goed kunnen in jouw ogen om deze job goed te doen?
Aangezien service één van onze belangrijkste troeven is, is het nodig om dit te kunnen overbrengen naar onze klanten. Correct handelen met het nodige inlevingsvermogen is hierbij heel belangrijk. Schematisch, niet overhaast werken en stiptheid op administratief gebied zijn hiervoor absoluut noodzakelijk. Een gezonde dosis leergierigheid om ons volledig productgamma onder de knie te krijgen is ook geen overbodige luxe.

Wat moet je graag doen om deze job graag te doen?
Zowel een commerciële als administratieve uitdaging aangaan. We doen alles met het oog op een betere leefwereld!

Hoe zou je de sfeer beschrijven op het werk?
Er heerst hier een zeer aangename en familiale sfeer. Jezelf zijn wordt hier 100% gepromoot en nieuwe ideeën worden altijd gewaardeerd.
In een drukke periode springen we bij waar nodig, ook al moeten we daarvoor onze veiligheidsschoenen aantrekken om een handje te helpen in het magazijn. 's Middags eten we allemaal samen en een drukke werkweek wordt op vrijdag vaak afgesloten met een drink waarbij alle collega’s aanwezig zijn.